Ponad 125 lat doświadczenia
nasza historia

  • Narodziny herbatnika Leibniz

    Hermann Bahlsen wprowadza na rynek herbatniki Leibniz. Zgodnie z panującym zwyczajem nazywania produktów żywnościowych nazwiskami znanych osobistości, herbatnik otrzymuje nazwę od nazwiska znanego mieszkańca Hanoweru: Gottfrieda Wilhelma Leibniza (1646-1716).

    1891
  • Złoty medal na światowej wystawie w Chicago

    Firma liczy 100 pracowników. Na światowej wystawie w Chicago firmie Bahlsen zostaje przyznany złoty medal za herbatniki Leibniz. Oficjalne uzasadnienie jury: „Konkurencja produkuje podobne do herbatników Leibniz ciastka, jednakże subtelny maślany smak herbatników Leibniz jest jedyny w swoim rodzaju“.

    1893
  • Reklama świetlna na Placu Poczdamskim

    Równolegle do rewolucyjnych zmian w produkcji nowym wyzwaniem dla rozwijającej się firmy Bahlsen był obszar reklamy i prezentacji. Od 1898 r. na Placu Poczdamskim mieszkańcy Berlina mogli podziwiać pierwszą reklamę świetlną herbatników Leibniz, drugą tego typu w Niemczech. Obraz tamtych lat kształtowała reklama kolei i wszechobecny sprzedawca produktów w opakowaniu TET oraz takie hasła, jak: Co jedzą ludzie w podróży? Oczywiście herbatniki Leibniz!

    1898
  • TET: Geneza i znaczenie

    Na rynek wchodzi nieprzepuszczające kurzu i wilgoci opakowanie TET. Prawidłowa wymowa znaku TET mającego formę owalu ze żmiją, półksiężycem i trzema punktami powinna brzmieć „dżet“, jednak dla uproszczenia stosuje się TET. Znak wywodzi się od staroegipskiego hieroglifu i i oznacza „wiecznie trwały”. Opakowanie TET było pierwszym opakowaniem kartonowym zapewniającym długotrwałą świeżość herbatników.

    1904
  • Firma Balhsen pionierem w produkcji wypieków

    Hermann Bahlsen dokładał szczególnych starań, aby produkcja wypieków w jego zakładzie była zawsze o krok do przodu przed konkurencją. W 1905 r. rozpoczęła się produkcja herbatników Leibniz z wykorzystaniem pierwszej w historii europejskiego przemysłu taśmy produkcyjnej, osiem lat przed tym jak Henry Ford wprowadził ją w branży samochodowej. W 1912 r. fabrykę opuściło ponad dwanaście milionów opakowań TET. Do wytworzenia takiej liczby produktów konieczne było zastosowanie najnowocześniejszych metod produkcyjnych.

    1905
  • Skąd pochodzi nazwa „herbatnik Leibniz”?

    W dziewiętnastym wieku w Niemczech pojawiły się produkowane w Anglii słodkie ciasteczka czyli „cakes”.

    Wraz ze wzrostem popularności produktu, niemieccy konsumenci mieli coraz to większy problem z posługiwaniem się angielską nazwą "cakes". W 1911 r. Hermann Bahlsen wprowadził niemieckie określenie herbatnika „Keks”. W 1929 r. nowe określenie znalazło się w słowniku Duden.

    1911
  • Wojna światowa i inflacja

    Z uwagi na działania wojenne i przydział surowców dopiero w 1919 r. można było wznowić produkcję herbatnika Leibniz zgodnie z oryginalną recepturą. Kryzys gospodarczy i galopująca inflacja bardzo poważnie zagrażały istnieniu przedsiębiorstwa Hermanna Bahlsena.

    1918
  • Droga przyjemność

    W 1923 r. opakowanie herbatników Leibniz kosztowało dokładnie 400 mld marek! Jednak po okresie kryzysu nastąpiły lata konsolidacji przedsiębiorstwa.

    1923
  • Wzrost produkcji

    W 1936 r. produkcja herbatników Leibniz wzrosła do 100.000 sztuk dziennie.

    1936
  • Wstrzymanie produkcji herbatników

    Z powodu zmniejszenia przydziału masła od 1 września 1944 r. wstrzymano produkcję herbatników Leibniz. W zastępstwie pojawił się bogaty w składniki odżywcze, twardy herbatnik o nazwie „Union“, wielkością przypominający herbatnik Leibniz.

    1944
  • Balhsen i herbatnik Leibniz: jak Feniks z popiołu

    Po wojnie i zniszczeniach nie pozostawało nic innego, jak zacząć wszystko od początku. Musiały upłynąć trzy lata zanim można było znowu delektować się herbatnikami Leibniz produkowanymi zgodnie z oryginalną recepturą. Od tego momentu widoczny jest nieprzerwany rozwój przedsiębiorstwa.

    1945
  • Zgodnie z tradycją

    Na rynek wracają herbatniki Leibniz wytwarzane zgodnie z oryginalną, starą recepturą, które pod względem jakości przypominają przedwojenne produkty.

    1948
  • Zawsze świeże, jak prosto z pieca

    W 1956 r. na rynku pojawiają się herbatniki Leibniz w nowym termoplastycznym opakowaniu, które zaprezentowane zostało rok wcześniej na Międzynarodowych Targach Spożywczych „Anuga” i zrobiło duże wrażenie na odwiedzających. Na wodzie, pod fontanną unosiły się herbatniki Leibniz w nowym opakowaniu, świeże, jak prosto z pieca.

    1956
  • Działania reklamowe

    Reklama herbatników Leibniz prowadzona jest na całym terytorium Niemiec.

    1961
  • Nowe opakowanie

    Herbatniki Leibniz pojawiają się po raz pierwszy w niepowtarzalnym żółtym opakowaniu.

    1971
  • Leibniz Zoo wzbogaca asortyment produktów marki Leibniz

    Wprowadzony w 1966 r. pod marką Bahlsen produkt Zoo jest od 1990 r. sprzedawany pod marką Leibniz jako Leibniz Zoo.

    1990
  • Leibniz Minis

    Jako specjalna chrupiąca przekąska wprowadzone zostają herbatniki Leibniz Minis, również w wersji z czekoladą.

    1996
  • LEIBNIZ W NOWEJ RECEPTURZE

    Odświeżone opakowania oraz nowa receptura sprawiają, że Leibniz jest teraz jeszcze bardziej pyszny.

    2011
  • LEIBNIZ W NOWEJ ODSŁONIE

    W tym roku wszystkie produkty marki Leibniz zyskaly nowe opakowania, które podkreślają ich wysoką jakość i unikatowy smak.

    2016
  • PYSZNA ZABAWA Z LEIBNIZ ZOO!

    Do oferty Leibniz ZOO dołączyły produkty w ulubionych przez dzieci smakach- Cynamon i Kakao. Chrupiace herbatniczki o zwierzęcych kształtach to pyszna przekąska w czasie dziecięcych zabaw.

    2017